Vår politik

År 1900 bodde 300 personer i Bromölla. De flesta var bönder eller arbetade på gårdarna. Tio år senare började ett bruk växa fram som varit en stor del av vår identitet sedan dess. Men samhällen förändras, yrken och framtidsmöjligheter ser annorlunda ut idag än då. Kunskap och utbildning är vägen till arbete för våra unga Bromöllabor. En bra skola är grunden och ”att studera” är normen.

Våra vallöften 2022

Alla ungar ska bli sitt bästa jag

Fler större ekonomiska satsningar på förskola och grundskola för att skapa trygghet, studiero, bra arbetsplatser med god arbetsmiljö för alla i skolans olika verksamheter, NPF säkrade skolor och ökade kunskapsresultat.

Varför gjorde inget något tidigare?

Rejäla och direkta insatser för att våra barn och ungdomar inte ska hamna i missbruk eller kriminalitet. Förebyggande insatser mellan familj, kommun, MVC/BVC, föreningsliv samt polisen.

Att få leva som Svensson

Anställa fler kontaktpersoner, ledsagare och personal för att ingen Bromöllabo tvingas till att vara ofrivilligt ensam och inte ges möjligheter att leva som alla andra. Minska den psykiska ohälsan med hjälp av föreningsliv och kultur.

Vi ska alla jobba och bidra till välfärden

Fler i jobb med hjälp av en arbetskoordinator kopplad till AME, anställa fler handledare som stöttar individer som har rätt till LSS ute i arbetslivet. Fysisk mötesplats med vägledning och digitalt stöd att navigera i myndighetsvärlden.

Gualöv en ort med stor utvecklingspotential

Utveckla områden som Guastrand. Låt Gualöv få växa både med bostads- och företagstomter. Det ska finnas en egen av och tillfart mot Kristianstad/Sölvesborg.

Leva livet – Hela livet

Ett äldreperspektiv i alla kommunala beslut, öppna mötesplatser för att förebygga ensamhet och digitalt utanförskap, en fast omsorgskontakt inom hemtjänsten.

Failed to process blocks/more-links template

Mer liberal politik

Vår politik på lätt svenska